فصل چهارم «زخم کاری» چگونه به پایان می‌رسد؟ + فیلم جعفر یاحقی: استاد باقرزاده نماد پیوند فرهنگ و ادب خراسان بود رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور: حمایت از مظلومان غزه و لبنان گامی در مسیر تحقق عدالت الهی است پژوهشگر و نویسنده مطرح کشور: اسناد تاریخی مایملک شخصی هیچ مسئولی نیستند حضور «دنیل کریگ» در فیلم ابرقهرمانی «گروهبان راک» پخش «من محمد حسن را دوست دارم» از شبکه مستند سیما (یکم آذر ۱۴۰۳) + فیلم گفتگو با دکتر رسول جعفریان درباره غفلت از قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در ایران گزارشی از نمایشگاه خوش نویسی «انعکاس» در نگارخانه رضوان مشهد گفتگو با «علی عامل‌هاشمی»، نویسنده، کارگردان و بازیگر مشهدی، به بهانه اجرای تئاتر «دوجان» مروری بر تازه‌ترین اخبار و اتفاقات چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر، فیلم‌ها و چهره‌های برتر یک تن از پنج تن قائمه ادبیات خراسان | از چاپ تازه دیوان غلامرضا قدسی‌ رونمایی شد حضور «رابرت پتینسون» در فیلم جدید کریستوفر نولان فصل جدید «عصر خانواده» با اجرای «محیا اسناوندی» در شبکه دو + زمان پخش صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون (یکم و دوم آذر ۱۴۰۳) + زمان پخش حسام خلیل‌نژاد: دلیل حضورم در «بی‌پایان» اسم «شهید طهرانی‌مقدم» بود نوید محمدزاده «هیوشیما» را روی صحنه می‌برد
سرخط خبرها

مرور فیلم «اِل‌کُنده»، یکی از آثار بخش اصلی جشنوارهٔ ونیز | دیکتاتورها نمی‌میرند، درست مانند خون‌آشام‌ها

  • کد خبر: ۱۸۲۰۷۵
  • ۱۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲
مرور فیلم «اِل‌کُنده»، یکی از آثار بخش اصلی جشنوارهٔ ونیز | دیکتاتورها نمی‌میرند، درست مانند خون‌آشام‌ها
فیلم «اِل‌کُنده (= ارباب)» (El Conde)، به‌کارگردانی پابلو لارائین، دومین فیلم بخش رقابت اصلی هشتادمین دورهٔ جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم ونیز است.

به گزارش شهرآرانیوز، جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم ونیز از سال ۱۹۳۲ آغازبه‌کار کرده و تا کنون ۷۹ مرتبه برگزار شده است. هشتادمین دورهٔ این جشنواره نیز از ۲۹ اوت آغاز شده است و تا ۹ سپتامبر ادامه خواهد داشت. در این دوره، ۲۳ فیلم از کشورهای مختلف در بخش رقابت اصلی به‌نمایش درمی‌آیند و بر سر کسب شیر طلایی با یکدیگر مبارزه می‌کنند. در ۳۱ اوت، روز سوم این جشنوارهٔ بین‌المللی معتبر، سه فیلم از این بخش به‌نمایش درآمده‌اند. نخست، به‌سراغ فیلم فانتزی شیلیایی می‌رویم که داستان آن کمابیش در گونهٔ «تاریخ بَدیل» قرار می‌گیرد.

دیکتاتورها نمی‌میرند، درست مانند خون‌آشام‌ها | مرور فیلم «اِل‌کُنده»، نمایندهٔ شیلی در بخش اصلی جشنوارهٔ ونیز

مشخصات

  • نام: اِل‌کُنده (= ارباب)
  • کارگردان: پابلو لارائین
  • بازیگران: هایمه وادِیْ، ولوریا مونچمِجِر، آلفردو کاسترو
  • مدت‌زمان: ۱۱۰ دقیقه
  • کشور: شیلی

دیکتاتورها نمی‌میرند، درست مانند خون‌آشام‌ها | مرور فیلم «اِل‌کُنده»، نمایندهٔ شیلی در بخش اصلی جشنوارهٔ ونیز

خلاصهٔ داستان

اِل‌کُنده کمدی سیاه ترسناکی است که جهانی موازی را با الهام از تاریخ اخیر شیلی تصویر می‌کند. این فیلمْ آگوستو پینوشه (۱۹۱۵-۲۰۰۶)، رئیس‌جمهور خودخواندهٔ فرانسوی‌تبار کشور باریک از ۱۹۷۴ تا ۱۹۹۰ و نماد اقتدارگرایی و ــ به‌اعتقاد برخی ــ فاشیسم، را همچون خون‌آشامی نمایش می‌دهد که در عمارتی مخروبه، واقع در سرددَشتِ منتهی‌الیه جنوبی آمریکای لاتین، پنهانی زندگی می‌کند. خون‌خواریْ اشتهای او به شر لازم برای زنده‌ماندنش را فرومی‌نشاند. پینوشه، پس از ۲۵۰ سال زندگی (از حدود ۱۷۷۴ که ماری آنتوانت [ف. ۱۷۹۳] ملکهٔ فرانسه شد)، تصمیم گرفته است که از نوشیدن خون دست بردارد و از امتیاز زندگی جاوید چشم بپوشد و بمیرد. او دیگر نمی‌تواند ببیند که جهانیان به‌عنوان خائنِ خونی یادش می‌کنند. پینوشه، علی‌رغم طبع یأس‌آور و فرصت‌طلب خانوادهٔ خود، به‌واسطهٔ یک رابطهٔ نامنتظَر، برای ادامهٔ زندگی با شوری اساسی و ضدانقلابی، سر شوق می‌آید.

دیکتاتورها نمی‌میرند، درست مانند خون‌آشام‌ها | مرور فیلم «اِل‌کُنده»، نمایندهٔ شیلی در بخش اصلی جشنوارهٔ ونیز

سخن کارگردان

من سال‌ها را صرف تصورکردن پینوشه همچون خون‌آشام کرده‌ام، موجودی که طی تاریخ هرگز دست از سرکشی برنمی‌دارد، چه در تخیلات ما و چه در کابوس‌هایمان. خون‌آشام‌ها نه می‌میرند و نه نابود می‌شوند، همچنان‌که جنایت‌ها و خیانت‌های دیکتاتوری که هرگز با عدل راستین روبه‌رو نشده است. من و همکارانم در این فیلم می‌خواستیم مصونیت بی‌رحمانه‌ای را که پینوشه نمایندهٔ آن است نشان دهیم؛ اولین‌بار او را از روبه‌رو بنمایانیم تا جهان بتواند ماهیت واقعی‌اش را دریابد: با دیدن چهرهٔ او، با استشمام بوی او. برای این کار، از زبان طنز، و لودگی سیاسی بهره گرفتیم، موقعیتی که در آن ژنرال به بحران وجودی دچار می‌شود و ناچار باید به این پرسش پاسخ دهد که آیا ارزشش را دارد همچون خون‌آشام به زندگی خودش ادامه بدهد و خون قربانیانش را بنوشد و جهان را با شر بی‌پایانش مجازات کند یا نه. هشداری تمثیلی است در این باب که چرا لازم است تاریخ بازگویی شود تا به ما یادآوری کند که پدیده‌ها تا چه اندازه ممکن است هولناک شوند.

دیکتاتورها نمی‌میرند، درست مانند خون‌آشام‌ها | مرور فیلم «اِل‌کُنده»، نمایندهٔ شیلی در بخش اصلی جشنوارهٔ ونیز

منبع: La Biennale di Venezia

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->